کرونا عذاب الهی است یا آزمایش الهی؟

یکشنبه 1399/01/10 - 00:52 رستم اشرف پور …
در یادداشتی از مسئول سازمان بسیج اساتید خوزستان عنوان شد؛

کرونا عذاب الهی است یا آزمایش الهی؟

دکتر سید علی مرعشی، پزشک، روانشناس، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و مسئول سازمان بسیج اساتید استان خوزستان یادداشتی با عنوان «کرونا عذاب الهی است یا آزمایش الهی؟» منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید استان خوزستان، دکتر سید علی مرعشی، پزشک، روانشناس، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و مسئول سازمان بسیج اساتید استان خوزستان یادداشتی با عنوان «کرونا عذاب الهی است یا آزمایش الهی؟» منتشر کرد.

 

متن این یادداشت به شرح زیر است:

 

 

کرونا عذاب الهی است یا آزمایش الهی؟

 

چرا کرونا بر بشر مسلط شد و چرا مصیبت های زیادی چون سیل و زلزله و... مرتب گریبان بشر را می‌گیرد؟ آیا این وقایع امتحان اند؟ بی شک اینها وقتی خفیف‌اند امتحان هستند. زیرا کنش انسان ها در این موقعیت‌ها مختلف است و جوهره آنها را عیان می‌کند و خداوند به صابران پاداش خواهد داد، که خود فرمود:

 

«وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ»

 

ﻭ بیﺗﺮﺩﻳﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﻴﺰی ﺍﻧﺪک ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﻭ ﮔﺮسنگی ﻭ ﻛﺎﻫﺶ بخشی ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﻛﺴﺎﻥ ﻭ ﻣﺤﺼﻮﻟﺎﺕ [ﻧﺒﺎتی ﻳﺎ ﺛﻤﺮﺍﺕ ﺑﺎﻍ ﺯﻧﺪگی ﺍﺯ ﺯﻥ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ] ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻣﻰﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﺻﺒﺮﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺩﻩ (بقره/١٥٥).

 

اما وقتی بلایا شدید و ویرانگر شد دیگر امتحان نیست بلکه عذاب الهی است که در اثر گناهان بشر نازل می‌شود که خداوند فرمود:

 

«وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ»

 

ﻭ ﻫﺮ ﺁسیبی ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺳﺪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺍﻋﻤﺎلی ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﺪﻩﺍﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺑﺴﻴﺎﺭی [ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻫﻢ] ﺩﺭﻣﻰﮔﺬﺭﺩ(شوری/٣٠).

 

اما چگونه می‌توان از این عذاب ها در امان ماند؟

 

«وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِن كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ»

 

ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻫﻞ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻭ ﺁﺑﺎﺩیﻫﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻰﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭی ﭘﻴﺸﻪ ﻣﻰﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻳﻘﻴﻨﺎً [ﺩﺭﻫﺎی] ﺑﺮﻛﺎتی ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﺸﻮﺩﻳﻢ، ﻭﻟﻲ [ﺁﻳﺎﺕ الهی ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺭﺍ] ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻣﺎ ﻫﻢ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﺍﻋﻤﺎلی ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﻣﻰﺷﺪﻧﺪ [ﺑﻪ ﻋﺬﺍبی ﺳﺨﺖ] ﮔﺮﻓﺘﻴﻢ (اعراف/٩٦).

 

پس آنچه نجات بخش است ایمان و پرهیزگاری است و آنچه منجر به عذاب الهی است دروغ، مال مردم خوری، رباخواری، غیبت، فحشا و زنا، دزدی، بی‌حیایی، قطع رحم، بدی به والدین، ریا و نفاق، ظلم و ستم، امر به منکر و نهی از معروف و... است که اگر چشم باز کنی همه را به وفور دور و برت میبینی. اما مگر همه گناهکارند که عذاب همگانی شد؟ از سنت های الهی آنست که در عذاب تر و خشک با هم می‌سوزند. تنها یک استثناء هست:

 

«فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ أَنجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ»

 

ﭘﺲ ﭼﻮﻥ ﭘﻨﺪی ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪ، ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﺮﺩﻧﺪ [ﺩﺭ هنگام ﻧﺰﻭﻝ ﻋﺬﺍﺏ] ﭘﻨﺪ ﺩﻫﻨﺪﮔﺎنی ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺪیﻫﺎ ﺑﺎﺯﻣﻰﺩﺍﺷﺘﻨﺪ، ﻧﺠﺎﺕ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺳﺘﻢ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎنی ﻣﻰﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺑﻪ ﻋﺬﺍبی ﺳﺨﺖ ﮔﺮﻓﺘﻴﻢ (اعراف/١٦٥).

 

آری آنان که خود اهل گناه نیستند اما نسبت به شیوع گناهان بی‌تفاوت اند شریک جرم اند و مشمول عذاب. استثناء برای کسانی است که پیه آزارهای ناشی از امر به معروف و نهی از منکر را به تن خود مالیدند ولاغیر.

 

پس چاره کرونا چیست؟

 

1. باید از همه امکانات و دانش روز استفاده کرد تا مصداق کفران نعمت‌های الهی نشود.

2. باید ما مردم از گناهان گذشته استغفار کنیم.

 

3. باید توبه کنیم و دست از ادامه گناهان برداریم.

 

4. باید دست به دعا شویم و به درگاه خداوند تضرع کنیم.

 

5. باید امر به معروف و نهی از منکر را در میان خود زنده کنیم و گرامی بداریم نه از آن شرم کنیم و نه در برابر آن گردن کلفتی کنیم.

 

6. چون آبرویی در درگاه خدا نداریم به آبروداران متوسل شویم و معصومین علیهم السلام را و به ویژه محمد مصطفی صلی الله علیه و آله را در درگاه خدا شفیع بیاوریم:

 

«وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا»

 

ﻭ ﻫﻴﭻ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮی ﺭﺍ ﻧﻔﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﻪ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ [ﺑﺎ ﺍﺭﺗﻜﺎﺏ ﮔﻨﺎﻩ] ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺳﺘﻢ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻧﺰﺩ ﺗﻮ ﻣﻰﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻣﻰﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ، ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻫﻢ ﺑﺮﺍی ﺁﻧﺎﻥ ﻃﻠﺐ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻣﻰﻛﺮﺩ، ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺗﻮﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﻣﻰﻳﺎﻓﺘﻨﺪ (نساء/٦٤).

 

تا دیر نشده باید جنبید وگرنه اراده الهی و قوانین فیزیک و شیمی و زیست شناسی که در اراده او هستند کار خود را کرده و اعتنایی به ما نخواهند نمود:

 

«وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَإِن تَوَلَّوْا فَإِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ»

 

ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ، ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺳﻮی ﺍﻭ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﻳﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺯﻧﺪگی ﺍﺯ ﺑﻬﺮﻩ ﻧﻴک ﻭ ﺧﻮشی ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺻﻔﺎﺕ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻭ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ، ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺯﻳﺎﺩﺗﺮی ﻋﻄﺎ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺭﻭی ﺍﺯ ﺣﻖ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ، ﻣﻦ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺭﻭﺯی ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﻴﻤﻨﺎﻛﻢ (هود/٣).

 

انتهای پیام/

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
کد امنیتی
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.

پایتخت ایران کجاست؟ (به فارسی تایپ کنید)